AV Montering


En Peugeot 406 skal have monteret et anlæg med skærme i nakkestøtterne samt navigation og lidt forstærkere osv. osv. Udfordringen lå i, at der ikke måtte sættes så meget som en enkelt skrue i bilen, da det er en leaset bil. Den skal altså kunne leveres tilbage, uden at man kan se, at der har været anlæg monteret !

 

Vi starter med, at afmontere en dims eller to.
Sæderne skal ud, og alle panelerne skal afmonteres. Vær ekstra opmærksom på ledningerne til diverse airbags. Der skal være plads til, at arbejde !
Her har vi lige et overblik over kabinen. Vi har bukket et specielt beslag, til at holde skærmen i instrument-bordet. Det er lavet, så den nemt kan afmonteres.
Hold da k… hvor er der mange stik og dimser !
Vi tog lige en puster, og monterede højttalerne i dørene. Meget simpelt egentlig. 6,5" passer perfekt i hullet, og diskanten kan let monteres under det originale gitter under forruden.
Her i hattehylden blev det en smule sværere. Husk på, at bilen skal se original ud. Dvs. at de originale gitre skal kunne sættes på igen. Her blev der lavet en finurlig løsning, der holder højttalerne fast fra bunden af. Så blev der plads til de originale gitre igen.
Nu er der blevet trukket kabler til skærme gennem sæderne, samt alle kablerne til forstærkerne i bagagerummet. De bliver tapet pænt fast til bunden, for at holde styr på det hele.
Vi valgte, at trække linie-kablerne gennem midten af bilen, for at undgå støj.
Så er der blevet skåret en bundplade til bagagerummet. Alt foregår nu kun bag i bilen.
Det gør det nemmere at beholde overblikket.
Et kabinet bliver samlet og monteret. Bemærk at det står på afstands-stykker, så kablerne kan løbe frit under kabinettet.
Lige et hurtigt billede af skærmene i nakkestøtterne. Hvor svært kan det være ??
Billedet her, er lidt utydeligt, men det burde være nemt at se, at det originale batteri er skiftet ud med et bedre og større. Lyset i sikrings-holderen er blot lavet for, hurtigt at kunne se, hvorvidt sikringen er sprunget. Det slukker selv, når man lukker motorklappen. Bemærk samtidig, at stelforbindelsen fra batteriet til chassiet naturligvis er blevet forbedret markant.
Her leger vi lidt med bagsiden af subkabinettet. En plexiglas-plade med Panasonic-logo er blevet skåret til. Dernæst har vi monteret en neon-slange rundt om pladen. Det giver et suverænt lys i de udfræsninger, der er lavet rundt om Panasonic-logoet. Samtidig er forstærkerne blevet lagt på bundpladen, for at bestemme hvor de endeligt skal placeres.
Her er det tydeligt, at udfræsningerne i plexipladen lyser op. Cool !!
Her i mørket kan anes, at kabinettet har fået sort filt, og basserne er blevet monteret.
Kabinettet er lukket, men mellemrummet frem til bagsædet gør, at det virker som et båndpas-kabinet.
Her kan man se, at DVD'en, navigationen samt CD-skifteren sidder placeret over subkabinettet.
Den lysegrå baggrund bag plexipladen gør, at den blå farve fra lyset træder bedre frem.
Nu er der også kommet styr på ledningerne til forstærkerne. En ekstra sikringsholder i midten, holder styr på strømmen.
Efter lidt opmåling, en cigaret og en kop kaffe, blev der savet en mellem-plade til at ligge rundt om forstærkerne. Godt ser det jo ud med lys på !
Så blev top-pladen skåret, og endnu en plexiglas-plade med logo bliver monteret.
Klokken er midnat, og nu bliver det ikke anderledes. Vi vil hjem………..
Sådan endte det med at se ud. Set fra en anden vinkel.
Lige et billede med lyset slukket på værkstedet. Klokken bøhmand om natten.
Hvor pokker sidder den lyskontakt nu henne……..???? Hvor er jeg…… ???
Lige en film på DVD'en, og så en tur på striben.
Tøserne bliver vilde……… !!!!!
Alt det bøvl, bare for at få lidt lyd i slæden !!!
Projekt af Thomas og Frank - Dansk Auto Hi-Fi - Køge 2003