Sådan forøger du dit lydtryk...
Hvis du er dB Drag Racing deltager så ved du allerede hvor svært det er at forbedre sit SPL med selv en tiendedel decibel.
|
|
I denne artikel vil vi fokusere på ting som maksimere din scoring til et dB Drag Racing arrangement. At forbedre din scoring er normalt en tiltagende proces. Sommetider tager det bare en lille smule test og fejl for at registrere en lille stigning i SPL. System kontrol Eftersom at dB Drag Racing reglerne specifikt forbyder en deltager, at være inde i bilen under målingerne, skal der udtænkes en anden måde at betjene anlægget på. De to mest brugte måder er infrarød fjernbetjening og eksterne konsoller.
|
Infrarød fjernbetjening En infrarød fjernbetjening er en lille håndholdt fjernbetjening, som kan kontrollere funktioner som volumen, play, pause m.v. Typisk bruger deltagerne IR fjernbetjeningen gennem sideruden på bilen. For det meste virker det også fint. Men der er ofte set eksempler hvor IR betjeningen ikke vil virke ind igennem vinduet, andre eksempler på at batterierne i IR betjeningen dør. Dette er som regel altid dårlige nyheder for deltageren. Hvis du er nødt til at benytte en IR fjernbetjening, så sørg altid for at der er helt friske batterier i til konkurrencerne. Test, test og test igen for at være sikker på at det virker pålideligt. Eller endnu bedre, byg en ekstern kontrolboks. |
Ekstern kontrolboks De fleste seriøse dB Drag Racing deltagere bruger eksterne kontrolbokse til kontrol af deres anlæg. Disse bokse er normalt et lille podium der sidder ved siden af bilen under målingerne. Som et minimum, skal boksen indeholde kildeenheden der vil blive brugt til at sende signal til bilens lyd anlæg. I mere avancerede systemer vil du endda kunne finde voltmetre, bærbare computere o.l. indbygget i kontrolboksen. Der er mange fordele ved at benytte ekstern kontrolboks, De er pålidelige. Du har adgang til alle kontrolenheder på kildeenheden. Du kan bruge et sæt hovedtelefoner til at forud indstille program materialet, hvilket vil hjælpe dig til at afgive dit "Boorb” lige på det rette sted i musikken. Alt dette vil give dig en betydelig fordel over deltagere der ikke bruger ekstern kontrolboks. |
Program materiale Fra i årer det kun tilladt at bruge den officielle dB Drag Cd, så det er bare med at vælge den rigtige skæring. At vælge den rigtige skæring til dit system er normalt et spørgsmål om at teste og fejle for alle deltagere. Dit mål burde være at vælge den skæring på Cd’en der indeholder frekvenser som matcher til resonans frekvensen i din bil. Her er et par enkelte tips. Når du tager til konkurrencer, så kig efter om der er andre biler og systemer magen til dit. Hvilken skæring bruger de?. Med lidt eksperimenter skulle du være istand til at finde en skæring der arbejde godt på dit system. |
Timing Timing er alting. Dette er især sandt i en dB Drag Racing konkurrence. Husk, at du under målingerne kun har 30 sekunder til at komme med dit højeste SPL. Som dommer har jeg tit erfaret at deltagere næsten altid registrerer deres højeste SPL på deres første ”boorb” fra systemet. Det er der mange forskellige grunde til. |
Svingspole temperatur Imens du spiller musik igennem en højttaler, bliver temperaturen på dens svingspole højere. Konsekvenserne er, at det gør trådene i svingspolen også. Da udgangseffekten på de fleste forstærkere er omvendt proportioneret for at hente impedans, vil en forøgelse af svingspole temperaturen resultere i en formindskning af forstærker effekten. |
Elektrisk system Hvis du gerne vil lave rigtig store forøgelser, skal der tit ændringer til på selve systemet. En af de sværeste, men mest fordelagtige ændringer du kan lave, involverer det elektriske system. Umiddelbart før målingen, øger de fleste deltagere omdrejningerne på deres bil. Dette får generatoren til at producere fuld effekt under belastning. Samtidig vil batterier og condensatorer i systemet opnå en ”overflade opladning” der er betydelig højere end den normalt ladede volt. Denne ”overflade opladning” forsvinder dog kort efter igen. |
Det er lige meget hvor mange forstærkere du har, de vil ikke producere deres oplyste effekt, medmindre de har tilstrækkelig energi at tage af. For at gøre det hele endnu værre, er forstærkerne ikke over effektive i at konvertere den rå strøm fra bilens elektriske system til brugbare musik signaler. I dB Drag Racing er et stærkt elektrisk system tvingende nødvendigt. Her er et par retningslinjer til brug når du skal designe det elektriske system på din næste dB bil. |
Først skal du udregne projektets totale forstærker effekt. Dette tal skulle repræsentere den totale effekt der bliver leveret til højttalerne. Eksempelvis, hvis du bruger to 500 watts forstærkere, så er det 1000 watt i alt. Derudover skal du huske at tage højde for effekten ved mindre Ohm, hvis det skal benyttes. Dernæst skal du gange (multiplicere) tallet med 1,4 (Antaget at forstærkerne har en effektivitet på 60%) Dette vil give den nødvendige mængde indgangseffekt i watt. I dette eksempel, har vi brug for 1000 x 1,4 = 1400 watt. På dette tidspunkt ved vi at forstærkerne kræver 1400 watt i indgangseffekt for at levere 1000 watt i brugbar effekt til højttalerne. For at afgøre den nødvendige indgangs ampere skal vi benytte denne udregning: Ampere = Effekt / Volt. Vi regner med en generator der producerer 14 volt ved fuld effekt Så ser regnstykket i vores eksempel således ud: Ampere = 1400/14 = 100 Ampere. Med andre ord, hvis din generator producerer 14 volt, vil dine forstærkere kræve 100 ampere for at give fuld effekt. Dette er den mængde ampere dit elektriske system skal kunne give dine forstærkere under en måling. Typisk er denne energi afhængig af både generator og batteri. Hvis udgangs kapaciteten for disse er mindre en det totale behov fra dine forstærkere, vil forstærkerne ikke yde deres maksimale effekt til højttalerne. |
For at formindske dette, er der tre ting du kan gøre;
På grund af den begrænsede plads i motorrummet, er det nok begrænset hvor mange generatorer der er plads til at du installerer. Hvis dette er problemet, er du nok nødt til at sætte ekstra batteri(er) i for at kompensere for generatoren. Ved brug af flere batterier, så husk at de skal være så ens som muligt. Du skal også mindske tabet af strøm fra det elektriske system. Så brug det største og tykkeste strømkabel du kan komme i nærheden af. Derudover skal du også købe fordelerblokke og stik i bedste kvalitet. Dette vil sikre, at det strøm der bliver produceret fra det elektriske system, faktisk når ud til forstærkerne med et minimalt tab. Hvis du bruger kondensatorer, skal de monteres så tæt på forstærkeren, som det kan lade sig gøre. Hvis de bruges korrekt, vil kondensatorerne formindske det eventuelle tab der eksisterer i dit strøm fordelings system. Et stærkt elektrisk system er det væsentligste i dB Drag Racing. At sørge for den korrekte mængde strøm til forstærkerne, vil præmiere dig med at system der yder sit fulde potentiale. |
Udstyrs fejl Mange gange, får deltagere ødelagt en system enhed under deres indledende ”Boorb”. Dette afholder deltageren fra at kunne forbedre sin scoring, efter at skaden er sket. Med dette i tankerne, burde din strategi være at vente på det helt rigtige sted på skæringen, før du kommer med dit ”Boorb”. Et typisk sceneri skulle se nogenlunde således ud…… |
|
Kilde: Wayne Harris |